« きのうパルで(BlogPet) | Main | だりーのでプールとか洗面するつもりだった(BlogPet) »

Friday, 20 October 2006

車のナンバー

どうも地元、というか隣の市では、ご当地ナンバーが申請できるようなったとか。
という話題ではなく、さとの話。

今年の夏も、海に行ったり帰省したりと車に乗る機会が多かった。
四六時中動いていないと体力をもてあましてしまう6歳児にとっては、長時間の移動はやはり退屈のようで、運転中に「まだ?」「まだー?」などと、うるさいことと言ったら。。。


最近は波が引いてしまったようにやらなくなったけど、ポケモンカードバトルのお陰で(ダメージを受けたときのHPを計算する)、計算が徐々にできるようになってきたので、車のナンバーの足し算をやらせてみた。といっても、最初はやっぱり時間がかかったりする。
そこで、難易度を設定して出題してみた。
たとえば、「67-42」は簡単、「67-45」はちょっと難しい、「67-52」は難しい、「67-58」はもっと難しいといった具合。
最初の例は、2つの数字を足すと10になって、残りの2つが繰り上がりしない。
次は、2つの数字が10になるけど、残りの2つが繰り上がりする。
その次は、2つの数字が繰り上がりしないけど、残りの2つが繰り上がりする。
最後は、どこをどう足しても繰り上がりがある問題。

というわけで、「67-42」の例に当てあまるナンバーを見つけたら「チャンス問題です!」と声をかけてみた。
どの数字を足すと10になるかは教えないけど、どれかを足すと10になる。10の補数というやつね。
さらに「67-43」だったら「ダブルチャンス問題です!」と声をかけた。ダブルチャンス問題は、必ず20になっちゃうというのは秘密だけどね。

これを何度も繰り返して慣れさせていったら、まだまだ時間がかかるけど、どれも計算ができるようになった。
最近では「67-42」のナンバーを見つけると、6+7+4+2=19、67+42=109、67-42=25、まで計算できるようになった。

でも、引き算で繰り下がりが続く問題はまだまだ難しい。
ここまで出来てりゃ十分と思って、これ以上は無理にはやらせてないけどね。

これね、面白いですよ。
車の中で退屈しないしね。

|

« きのうパルで(BlogPet) | Main | だりーのでプールとか洗面するつもりだった(BlogPet) »

Comments

Hi, I do think your website could possibly be having internet browser compatibility issues. Whenever I look at your site in Safari, it looks fine however, if opening in IE, it's got some overlapping issues. I just wanted to give you a quick heads up! Apart from that, wonderful site!

Posted by: best dating sites | Monday, 03 November 2014 at 22:54

I am regular reader, how are you everybody? This paragraph posted at this site is genuinely nice.

Posted by: free music downloads | Wednesday, 18 February 2015 at 17:01

I absolutely love your site.. Very nice colors & theme. Did you make this amazing site yourself? Please reply back as I'm wanting to create my own website and would love to learn where you got this from or exactly what the theme is called. Many thanks!

Posted by: best eye wrinkle creams oprah | Thursday, 05 March 2015 at 04:40

We are a gaggle of volunteers and starting a new scheme in our community. Your web site offered us with valuable info to work on. You've performed an impressive activity and our whole neighborhood will probably be grateful to you.

Posted by: mujeres indus bonitas | Thursday, 09 April 2015 at 05:45

Hi, I do believe this is an excellent site. I stumbledupon it ;) I am going to come back yet again since i have book-marked it. Money and freedom is the greatest way to change, may you be rich and continue to help other people.

Posted by: match.com free trial | Friday, 10 April 2015 at 12:55

Post a comment



(Not displayed with comment.)




TrackBack

TrackBack URL for this entry:
http://app.cocolog-nifty.com/t/trackback/12434/12353215

Listed below are links to weblogs that reference 車のナンバー:

« きのうパルで(BlogPet) | Main | だりーのでプールとか洗面するつもりだった(BlogPet) »